ניתוחים אנדוסקופיים של האף והסינוסים

כירורג אף אוזן גרון ראש וצוואר

ניתוחים אנדוסקופיים של האף והסינוסים מאפשרים כניסה לחללי האף והסינוסים, צפייה בהם על ידי אנדסוקופ קשיח המחובר למצלמה המקרינה תמונה גדולה וברורה על צג וביצוע פעולות ניתוחיות. עקרון הניתוחים הללו הוא שיפור הניקוז של ההפרשות ואוורור של הסינוסים. זה נעשה על ידי איתור מוקדים מכניים הגורמים לחסימה או היצרות של פתחי הסינוסים והחללים. כמו כן הגישה מאפשרת כריתה של פוליפים, גידולים שפירים וממאירים, סגירה של דלף של נוזל המוח, פתיחת מורסות בחללי הסינוסים ובמוח הסמוכים לסינוסים, הוצאת גופים זרים מהאף והסינוסים ואפילו מארובת העין, ועוד, ללא חתכים חיצוניים בפנים. הקושי של חלל האף והסינוסים נעוץ במבנהו וסמיכותו ההדוקה למוח ולעיניים. יש לזכור שהניתוח נעשה בחלל דמוי תיבה צרה שהגבול העליון שלה היא בסיס הגולגולת הקדמי והגבול הצידי שלה הם ארובות העיניים.

הסיבוכים של FESS:

הינם נדירים 0.5%-1.5% וכוללים פגיעה בבסיס הגולגולת, דלף של נוזל מוחי, פגיעה בשרירי העין, דימומים, קלים ודימומים חמורים שהם נדירים ביותר. אחוז הסיבוכים במחלקתי הינו נמוך מהממוצע
העולמי ומגיע ל 0.3%- . לא היו פגיעות בעין.

בהרדמה מקומית או כללית:

הניתוח יכול להיעשות בהרדמה מקומית או כללית תלוי בפטולוגיה ומורכבותה ובהעדפות של החולה והרופא.

בתום הניתוח אפשר ויושארו טמפונים בתוך חללי האף ליום-יומיים לרוב למניעת דימום. החלטה למתן אנטיביוטיקה תלויה בממצאים בניתוח ובסבירות גבוהה להתפתחות סיבוכים.

לשאלות וקבלת ייעוץ ניתן לפנות באמצעות האתר