סיבוכים של סינוסיטיס: תוך מוחיים, אורביטליים

כירורג אף אוזן גרון ראש וצוואר

סיבוכים אורביטליים (של ארובת העין) וסיבוכים תוך מוחיים אינם שכיחים כיום הודות לשימוש באנטיביוטיקה. סיבוכים אלו שכיחים בעיקר בילדים קטנים.

סימנים וסימפטומים:

בסיבוכי ארובת העין התמונה ברורה כיוון שהמחלה מלווה בבצקת, נפיחות של העפעפיים, עד כדי סגירת העין. סימנים נוספים כמו בלט של גלגל העין וחוסר תזוזה חלקי של גלגל העין מרמזים על חומרת המחלה. כמובן סימנים אלו מלווים בסימנים של סינוסיטיס כמו כאבי ראש, נזלת וליחה מוגלתית.

קיימות חמש דרגות חומרה של הסיבוכים האורביטליים ועל פיהם מתנהל הטיפול.

אישפוז:

ילדים אלו יאושפזו לרוב לצרכי אבחנה, השגחה וטיפול.

אבחנה:

על פי ממצאי העין וחוסר תגובה לטיפול אנטיביוטי יומלץ ביצוע לאבחנה CT של דרגת חומרת המחלה.

טיפול:

כל הילדים יטופלו על ידי מתן אנטיביוטיקה רחבת טווח לתוך הוריד למספר ימים עד אשר הנפיחות של העפעפיים תיספג וכל המדדים האחרים יחזרו לנורמה. בבית ימשיכו בטיפול אנטיביוטי עוד כשבוע.

ניתוח:

במקרים של סכנה לגלגל העין, לראיה, וחוסר תגובה לטיפול אנטיביוטי יש ממצא של אבצס בתוך האורביטה, הילדים ינותחו אנדוסקופית CT- וכאשר בדרך הנחיר. ההחלמה מהירה ותוך יום-יומיים הילד משתחרר לביתו. יש כמובן אפשרות לבצע ניתוח בגישה הקלסית החיצונית על ידי חתך בעור של זווית העין המעורבת. הריפוי יותר ממושך וכולל ריפוי החתך בעור. כמובן שבמצב זה תישאר צלקת בזווית העין.

סיבוכים תוך מוחיים:

כאמור סינוסיטיס יכולה לגרום לסיבוכים תוך מוחיים כמו דלקת קרום המוח ואבצסים בין הקרומים וברקמת המוח.

אבחנה:

על ידי צילומי MRI או/ו CT.

אישפוז:

הילדים יאושפזו מיידית ויטופלו באנטיביוטיקה רחבת טווח לתוך הוריד.

ניתוח:

במקרים של היווצרות אבצס תישקל האפשרות של התערבות כירורגית. לרוב הגישה הינה הקלסית הפתוחה על ידי נוירו כירורג. במקרים מיוחדים של אבצס הסמוך לגג הסינוסים, בקו האמצע של המוח אפשר לנקז את האבצס בגישה אנדוסקופיה תוך אפית. ללא חתכים חיצוניים נרחבים.

לשאלות וקבלת ייעוץ ניתן לפנות באמצעות האתר